« Terug
Dries Bols (24) vertelt over zijn geslaagde crowdfunding campagne

Dries Bols (24) vertelt over zijn geslaagde crowdfunding campagne

Dries Bols startte ongeveer een jaar geleden met LifePower, een eenmanszaak die zich bezighoudt met nieuwe en mobiele energie oplossingen. Onlangs zette hij een crowdfunding campagne op voor de A², een draagbare wall outlet die je tot 8uur lang van stroom kan voorzien, en schreef zich tegelijkertijd in voor het “Starter” voortraject van BAAS. Tijd voor een gesprek!

Wat doet LifePower? Doe je daarnaast nog iets anders?

DB: “LifePower was een concept van ongeveer een jaar geleden. Ik wou ondernemen en ben een beetje impulsief gestart o.a. met LifePower. Ik deed ook nog andere dingen, maar ondertussen is het wel zo’n workload geworden dat ik enkel hierop moet focussen. Momenteel ben ik nog een eenmanszaak maar binnen 2 tot 3 weken zal er ook een bvba moeten worden opgestart om het allemaal nog een beter legaal kader te geven.”

“Wat doet LifePower? Het ontwerpen en ontwikkelen van mobiele energieoplossingen, dat kan ver gaan maar momenteel focussen we ons op 2 tot 3 producten die we aanbieden. Ons nieuw product is de LifePower A2 , een draagbaar stopcontact met 230 Volt dat je kan meenemen en bijna eender welk toestel op kan aan sluiten, gaande van een laptop tot een LED-tv in een park. We zijn ook bezig met deze te koppelen aan zonnepaneeltjes waarmee je de Akan opladen. Je zou dan kunnen zeggen “ik neem de LifePower A2 mee op vakantie en wanneer hij is leeg, kan ik hem weer opladen (door de zonnepaneeltjes) en zo energie onafhankelijk worden on the go.”

Is de A2 een uniek product of zijn er nog mensen die dit maken?

DB: “Wel, het is natuurlijk een heel concurrentiele markt met al die mobiele energie dingen. Er is wat betreft die powerbanks wel veel concurrentie, wat betreft het product nu (de A2) zijn er enkele mensen mee bezig, 2 tot 3-tal die zich ook op consumenten richten, maar wat betreft hun producten zitten die op 110V, geen 230V voor Europa markt.  Ze zijn vaak nog groter, zwaarder, lelijker dus wat betreft die 2 of 3 andere concurrenten kunnen we wel zeggen dat we momenteel het kleinste, meest mobiele, krachtigste en ook mooiste kunnen aanbieden.”

De A2 wordt op dit moment enkel gemaakt voor Europese stekkers?

DB: “Amerikanen hebben inderdaad een andere stekker dus we gaan voor dit product 2 basismodellen maken, omdat ook intern  er andere componenten nodig zijn. Los van de Europese en Amerikaanse stekkers zijn er nog heel wat andere type wall outlets en dat zou kunnen verholpen worden door te werken met een universele travel adaptor. Zo kan de hele wereld er gebruik van maken.”

Je bent nu met een crowdfunding campagne begonnen. Zijn dat vooral Amerikanen die daarop zitten?

DB: “Ja, ik weet het niet exact maar ik denk dat de overgrote meerderheid (ongeveer 80%) Amerikanen zijn, dan volgt England, Canada en Australië en echt wel een minderheid Belgen. Ik denk dat voor de Belgen zelfs nog de Duitsers en Zwitsers komen. De Belgen zijn nog niet mee. Nog niet!”

Hoe ben je op het idee gekomen van crowdfunding en hoe heb je het bedrag bepaald?

DB: “Het idee voor crowdfunding is er gekomen omdat we dachten: het is een heel leuk concept maar we hebben geld nodig en we kregen wel feedback van mensen dat het een goed idee was maar om te investeren in zo’n onzeker project als starter, dat zag niemand echt zitten. De enige echte andere mogelijkheid was crowdfunding. Het is ook wel een interessante gadget dat daar ook zijn plek heeft. We hebben het origineel bedrag dan op $29.000 gezet. De keuze voor het platform was eigenlijk gemakkelijk. Er zijn maar 2 grote crowdfunding sites: Indiegogo & Kickstarter, 2 Amerikaanse platformen en Kickstarter is gewoon niet beschikbaar in België dus was de keuze voor Indiegogo gemakkelijk gemaakt. Het budget is eigenlijk iets te laag geschat maar er is toch rekening gehouden met alle vaste kosten om aan deze productie te kunnen beginnen, opstartkosten, molds en de kosten van de producten die de mensen effectief moeten krijgen.”

Dat gaat dan over de beloningen die mensen krijgen bij het doneren van geld aan de campagne?

DB: “Exactly, dus dat zit er ook mee in en dan nog was het een paar duizend dollar te laag geschat. Ik ben er eigenlijk van uitgegaan door statistische gegevens die ik had opgezocht dat de meeste campagnes die het zover schoppen, er vaak een beetje over zitten dus je mag rekenen op iets extra.”

Je zit nu op 200% van het gevraagde bedrag, je hebt nog 21 dagen te gaan en je blijft promo voeren. Wat is het plan? 

DB: “Natuurlijk nog meer pre-orders binnen te halen.We hebben nu al voldoende om er echt mee te kunnen starten, wat al fantastisch is maar het is natuurlijk mooi meegenomen moesten er nog meer geïntresseerden zijn.”

Wordt de focus dan nu vooral op België gelegd?

DB: “Goh ja, misschien is dit nu een mooi voorbeeld van, kijk de rest van de wereld is al mee, nu jullie nog? Dat zou tof zijn natuurlijk, maar ik denk wel dat het Belgische publiek wat conservatiever blijft, dat gaat niet meteen veranderen.”

Misschien ook afhankelijk van wat de betaalmiddelen zijn?

DB: “Ja, zeker ook. Het is ofwel Paypal, ofwel heb je een kredietkaart nodig, Mastercard of Visa, dat hebben wel veel mensen maar zeker niet iedereen.”

Zijn de Belgische backers nu vooral vrienden en familie?

DB: “Er zijn natuurlijk wel enkele mensen die we niet kennen maar de grootste groep zijn wel echt mensen uit de persoonlijke kringen.”

En toch is er al heel wat gedeeld en verspreid. Je bent al een aantal keren in de krant verschenen bijvoorbeeld.

DB: “Heel veel mensen weten van het product, maar wat mij wel opgevallen is; het waren 2 krantenartikels in de Vlaamse media waar op het einde van het artikel een link stond naar de website maar het aantal lezers dat effectief gaat surfen naar de website is al een klein percentage en mensen die van daar nog eens doorklikken richting het crowdfunding platform is nog kleiner. Veel mensen hebben gezien dat het concept bestaat maar echt actie ondernemen en eventueel mee ondersteunen is nog niet echt gebeurd.”

Voor wie zou die wall outlet nu heel handig zijn?

DB: “Je kan er echt wel heel veel toepassingen voor bedenken en komen er ook altijd maar meer bij. Ik had nog nooit van een CPAP toestel gehoord. Dat is een beademingstoestel dat mensen met slaapapneu gebruiken. Blijkbaar zijn er heel veel mensen die dat gebruiken, ook in mijn eigen vriendenkring. Dat wil zeggen dat als die mensen mobiel willen zijn of ze willen eens  gaan kamperen dat ze de  A2 kunnen meenemen en hun toestel daarop aansluiten. Dat is dus een doelgroep waar ik daarvoor nooit had aan gedacht maar dat zijn wel mensen die dat fantastisch zouden kunnen gebruiken. Dat is natuurlijk heel specifiek maar meer algemeen is het dus meer voor mensen die vaak onderweg zijn, die bijvoorbeeld een digitale spiegelreflex meenemen en hun camera willen bijladen of natuurlijk voor een laptop.”

De campagne blijkt echt wel een succes te zijn. Wat staat er nu op de planning voor de komende periode?

DB: “Het plan wijzigt nog elke dag. De komende 4 à 5 maanden gaan we ons echt focussen op dit product, zien dat iedereen die het steunt zijn product tijdig in handen krijgt. Dat is al voldoende werk. Eigenlijk zijn de uitbreidingsmogelijkheden en de nieuwe ideeën oneindig. We gaan daarover brainstormen, dat kan ver gaan.”

Ben jij LifePower alleen? Of werken er nog meer mensen mee?

DB: “LifePower zelf ben ik alleen maar voor dit project hebben er verschillende mensen meegewerkt, waaronder Aisha Kuijk. Zij heeft eigenlijk het product design development gedaan. Al het werk op vlak van het esthetische, ergonomische,  product design en de uitvoering ervan heeft zij op zich genomen dus de A2 was er niet geweest zonder haar.”

Dus je werkt vooral met freelancers?

DB: “Ja, Inderdaad. Om dit allemaal gedaan te krijgen zal er nog wel wat werk moeten gebeuren dus naast Aisha zal ik nog wel iemand anders moeten zoeken die mee in het verhaal gelooft en er gaan aan wil meewerken.”

Je bent eigenlijk op zoek naar medewerkers?

DB: “Inderdaad!”

—————-

Meer info over LifePower en de Indiegogo crowd funding campagne vind je hieronder

INDIEGOGO

FACEBOOK

WEBSITE